HUSA Logistics

Wat is breakbulk?

Als u actief bent in de logistieke sector of betrokken bent bij het beheer van goederenstromen, dan krijgt u te maken goederen die niet in gestandaardiseerde containers kan worden vervoerd. Deze goederen zoals machines, haspels en rollen of stalen liggers, heet breakbulk. In dit artikel zullen we u een duidelijk inzicht geven in wat breakbulk precies inhoudt en waarom het een cruciale rol speelt in moderne supply chains.

Breakbulk is een term in de scheepvaart die verwijst naar vracht die niet in gestandaardiseerde containers wordt vervoerd, maar in losse eenheden zoals zakken, kratten, vaten, dozen, of grotere losse items zoals voertuigen, machines, of staalrollen. Het gaat hierbij om goederen die te groot, te zwaar, of van onregelmatige vorm zijn om in containers te passen, of goederen die in kleinere hoeveelheden worden verzonden. Breakbulk-vracht wordt individueel geladen en gelost, in tegenstelling tot bulkgoederen die in grote hoeveelheden worden vervoerd zonder verpakking, zoals olie of graan, of containerlading die in containers wordt gestandaardiseerd. Deze methode was de voorloper van containervervoer en wordt nog steeds gebruikt voor speciale vracht.

Wat is breakbulk?

Onder breakbulk verstaan we goederen die te groot, te zwaar, of van onregelmatige vorm zijn om in containers te passen, of goederen die in kleinere hoeveelheden worden verzonden.

Breakbulk in buitenopslag

Buitenopslag van breakbulk biedt verschillende voordelen, vooral voor goederen die te groot, zwaar, of robuust zijn om in overdekte ruimtes te worden opgeslagen. Een van de belangrijkste voordelen is de kostenefficiëntie, aangezien buitenopslag doorgaans lagere kosten met zich meebrengt dan binnenopslag. Daarnaast biedt het flexibiliteit, omdat grote en onregelmatige items gemakkelijk toegankelijk zijn voor overslag of verdere distributie. De open ruimte maakt het eenvoudig om goederen direct te laden en te lossen, ongeacht hun omvang of vorm.

Wat is een breakbulkhaven?

Een breakbulkhaven is een haven die gespecialiseerd is in de behandeling van breakbulk-goederen. Deze havens zijn uitgerust met de nodige faciliteiten en apparatuur om individuele, niet-gecontaineriseerde eenheden van vracht te verwerken. Dit kan variëren van kranen voor het hijsen van zware machines tot vorkheftrucks en transportbanden voor het verplaatsen van kleinere goederen zoals zakken of kratten. Breakbulkhavens hebben vaak ook opslagfaciliteiten en specifieke terminals waar vracht wordt samengebracht en voorbereid op verder transport over land. Deze havens zijn cruciaal voor de handel in grote industriële goederen, bouwmaterialen, voertuigen en andere zware of onregelmatige items.

Breakbulk buitenopslag bij Husa Logistics

Behalve voor de opslag voor containers is onze terminal geschikt voor de buitenopslag van stukgoed zoals de opslag van auto’s, zwaar materieel of installaties. Dit kan aangevoerd worden per trein, boot of over de weg. Indien u over een goederentrein beschikt kan in onze hal 44 overdekte overslag plaatsvinden. Hierbij kunnen auto’s gelost worden of pallets rechtstreeks op de trein in een wagon geladen worden.

  1. Flexibiliteit in opslag: Onze terminal is geschikt voor de opslag van grote, zware en onregelmatig gevormde goederen zoals machines, voertuigen en zwaar materieel, die niet in containers passen.
  2. Buitenopslag voor robuuste goederen: Voor goederen die bestand zijn tegen weersinvloeden, zoals industriële machines of bouwmaterialen, biedt onze buitenopslag een kostenefficiënte en praktische oplossing.
  3. Diversiteit in transportmodaliteiten: Goederen kunnen worden aangevoerd via verschillende transportmiddelen, waaronder trein, schip of wegvervoer, waardoor onze terminal flexibel is voor diverse logistieke behoeften.
  4. Toegang tot overdekte overslagfaciliteiten: Voor goederen die binnen moeten worden behandeld, bieden we in hal 44 overdekte overslagfaciliteiten. Dit is ideaal voor het laden en lossen van auto’s en het direct laden van pallets op treinwagons.
  5. Snellere douane-afhandeling: Omdat breakbulk individueel wordt geladen en gelost, kan de douane-inspectie eenvoudiger en sneller verlopen dan bij containerladingen, wat kan leiden tot kortere doorlooptijden.
  6. Efficiëntie voor kleinere zendingen: Breakbulk maakt het mogelijk om kleinere zendingen kostenefficiënt te vervoeren zonder de noodzaak van containerisatie, wat voordelig is voor bedrijven met lagere volumes.
  7. Minder afhankelijkheid van containers: Door gebruik te maken van breakbulk-opslag is er minder afhankelijkheid van containers, wat vooral handig is in tijden van containertekorten of stijgende containerkosten.
  8. Geschikt voor kleinere havens: Breakbulk-lading kan gemakkelijk worden behandeld in kleinere havens die mogelijk niet zijn uitgerust met containerfaciliteiten, wat nuttig is voor transport naar afgelegen of minder ontwikkelde regio’s.
  9. Directe toegang tot de goederen: De open ruimte bij buitenopslag maakt het eenvoudig om goederen direct te laden en te lossen, ongeacht hun omvang of vorm, wat de logistieke processen versnelt.
  10. Ruimte voor speciale behandeling: Voor goederen die extra zorg of specifieke behandeling vereisen, biedt onze terminal de nodige apparatuur en expertise om deze veilig en efficiënt op te slaan en te verwerken.

Bulk en breakbulk: het verschil

Bulk en breakbulk zijn twee verschillende vormen van vrachtvervoer. Het belangrijkste verschil hiertussen is de manier waarop deze verpakt en vervoerd worden.

  • Bulkgoederen worden vervoerd in grote, onverpakte hoeveelheden en zijn doorgaans homogene producten zoals graan, ruwe olie en ijzererts. Deze goederen worden direct in het laadruim van een schip, treinwagon of vrachtwagen geladen en verplaatst met behulp van transportbanden of pompsystemen.
  • Breakbulk, daarentegen, verwijst naar vracht die niet in containers wordt vervoerd maar als losse eenheden, denk aan kratten en vaten. Deze goederen worden individueel geladen en gelost, vaak met behulp van kranen en/of vorkheftrucks.

Is steenkool breakbulk?

Nee, steenkool wordt niet als breakbulk beschouwd. Steenkool valt onder de categorie dry-bulkgoederen. In tegenstelling tot breakbulk, waarbij goederen individueel worden behandeld, wordt steenkool in grote hoeveelheden en onverpakt vervoerd, meestal in het ruim van een schip of in speciale wagons of vrachtwagens. Dit type vracht wordt met speciale apparatuur, zoals transportbanden en grijpers, geladen en gelost. Steenkool is dus een voorbeeld van een massaproduct dat in bulk wordt vervoerd, niet als breakbulk.

Beveiligde terminal voor breakbulk opslag

HUSA Logistics in Veendam, beschikt over een eigen terminal van 125.000m2 met aansluitende kade voor de binnenvaart. De terminal heeft 4 sporen van ieder 900 meter lengte en is daarmee de grootste inland terminal van Nederland.

Bij elke stap in het proces is nauwkeurigheid, efficiëntie en veiligheid van groot belang. We volgen strikte protocollen en richtlijnen om ervoor te zorgen dat de goederen correct worden behandeld en dat de kwaliteit behouden blijft. Ons doel is om een logistieke dienstverlening te bieden aan onze klanten, die aan de hoogste eisen voldoet.

Vertel ons over uw opdracht

Kom met ons in contact om samen uw mogelijkheden te bespreken.

Bent u er al over uit dan kunt u ook direct een offerte bij ons aanvragen.

Neem contact op Vraag een offerte aan
© HUSA Logistics. All rights reserved
Ontwikkeld door: Convident